Välkommen v 39

Idag välkomande jag v 39 här hemma :D
Trot att de bara är 13 dagar kvar till bf, 2 veckor. Så känns de som en EVIGHET tills dess. Risken att få gå över tiden är ju också rätt stor.
Jag är rädd för att jag inte kommer palla de psykiskt. Men har man nåt val?
 
Allt jag vill nu är att få träffa denna lille pojk som legat i min mage i snart 10 månader och grott.
Borde vi inte känna varandra vid de här laget? Jag menar vi har ju hängt ihop i närmare 10 månader. Dag som natt.
 
 
Svullen & Trött
 

Lilla Du därinne
jag undrar så vem Du är!
Att jag vet så lite om dig
fast Du redan är här.

Är det Dina tår jag känner?
Är det Ditt hjärta jag hör slå?
Är det sant att Du har ögon och naglar
och en mage att pussa på?

Jag vet så lite om Dig
fast Du redan är här
men jag älskar Dig som tokig
vem Du än är!

 

1177 skriver så här

Vecka 39

Barnet väger omkring 3400 gram, och är ungefär 50 cm långt. Det fyller ut hela magen och är ganska tungt. Många blivande mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över.

Man behöver sova och äta ordentligt för att orka med förlossningen. Om det är första barnet kan förlossningen ta upp till något dygn och det är inte ovanligt att man förlorar både en och två nätters sömn.

Barnet är nu förberett för sin födelse. Det har fått mycket näring och även skydd mot vissa sjukdomar genom att det har fått moderns antikroppar. De kommer att skydda barnet den första tiden innan det har bildat egna.

Barnets hjärna väger cirka 400 gram. Den utvecklas hela tiden och kommer inte vara helt färdig förrän barnet är runt två år. Tånaglarna har vuxit ut nu och täcker hela tån.


Kommentarer
Postat av: Sanna - Livet med Wilton

Hihi, både Vilgot och Alfons dök upp här hemma också :) Tycker det är väldigt fina namn.
Jag vet verkligen hur segt det är på slutet, jag gick ju över 11 dagar och typ dag 10 började jag tänka att "nä han kommer inte ut, jag får ha det så här alltid", på fullaste allvar, man blir lite knäpp. Jag håller tummarna att du slipper det! :)

2012-06-24 @ 23:30:03
URL: http://www.livetmedwilton.blogspot.se
Postat av: Yohanna - Väntans tider...

Mmm... tänk om man kunde få bestämma vilken dag bebisen ska komma!! I wish!! :) :) Jag vill också veta!! :) Härlig du ser ut i kläderna, passar deJ!!

2012-06-25 @ 10:12:41
URL: http://maiplu.se
Postat av: Anonym

Man är gravid i 9 månader, inte 10 ;-) Du menar kanske graviditetsmånader? men det är ju bara nån typ av indelning.. En graviditet varar i 9 månader! En månad är inte 4 veckor, det är 4 v + några dagar. I slutänden blir det 9 månader.. Att säga att man varit gravid i 10 månader låter lite märkligt

Svar: Om man tycker att det är 9 eller 10 månader beror väl på hur lång man anser en månad vara. En graviditet är ju 40 veckor lång. Man säger ju allmänt att 1 månad = 4 veckor, och då blir en graviditet 10 månader lång!Villa säga att jag är gravid i 10 månader är väl de allra minst ditt problem??!
Sandra

2012-06-25 @ 10:24:25
Postat av: Sofie

Fina du i vecka 39! Klart du kommer klara det, fokusera på er lille son så kommer du klara det galant! Oj vilken fin dikt, precis så som det känns!

2012-06-25 @ 13:26:59
URL: http://blomstertappan.blogg.se
Postat av: Ellinore

Hej! Snubblade över din blogg på familjeliv.se av en slump då jag försökte undersöka hitta lite folk att hänga med i Gnestatrakten :) bor du kvar här i obygden? Kram kram

2012-06-25 @ 16:17:55
Postat av: penny

Ja men det gör det nog :)

Hahah ja han verkar ju göra det men han får allt ta och komma ut snart ändå :) oj aa då är det verkligen inte länge kvar alls :D

åh blir lite avis när jag ser din fina mage :)

2012-06-25 @ 17:35:01
URL: http://Pennylicious.blogg.se
Postat av: Ego

åååh men så fin dikt, riktigt vackert!
det närmar sej!!! visst känns sista veckorna som ÅÅÅÅR!!!! LYCKA TILL, han kommer ut snart ska du se :D

2012-06-26 @ 03:03:28
URL: http://egoqueen.blogg.se
Postat av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping

Vad fin du är :) Jag väntar också barn, har BF 18 aug :)

Svar: Åhh vad spännadne :D Har ni tagit reda på vad de blir?
Jag kan inte komma in på din sida... Mitt virusprogram stänger bara ner den.. :S
Hur mår du?
Sandra

2012-06-26 @ 11:39:52
URL: http://mwfotografi.blogg.se
Postat av: Cissi

Spännande, inte långt kvar nu :)

2012-06-27 @ 07:08:14
URL: http://cissileandersson.blogg.se
Postat av: tess

Fina magen... du är så fin....

2012-06-29 @ 09:34:35
URL: http://tess701.blogg.se
Postat av: åsa lundberg

Vilken tjusig mage:) Dikten var så fantastiskt fin så jag lånar den som väntande farmor om 2 veckor:) Ha det bäst!!

Svar: Åh tack :) Spännande att bli farmor :) lycka till!
Sandra

2013-04-15 @ 09:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0