Jag säger nej tack till smeknamn på namnet!

Hur ställer du dig till smeknamn/ förkortningar på små bebisar namn?

Jag är emot de. Jag tycker inte de är gulligt för 5 öre. Bara fruktansvärt fult!
Vilgot heter Vilgot och inte ville. Säger nån de är ja snabb att rätta folket.
Jag vill inte att han ska tro att han heter nåt annat och hade ja velat de hade jag döpt honom till Ville.
Jag tycker dessutom att Ville är fult namn och mer en förkortning på William..
Sen att föräldrar själv sätter smeknamn/ förkortningar på sina barn är upp till dom.
Men i mina ögon och öron är de hemskt!

Nu kanske du tänker
"Skyll dig själv som har valt att döpa till barn till nåt som man kan sätta smeknamn på."

vad är bäst? Ett namn man kan rimma på eller ett namn med fula smeknamn?

Vilgot- ville
Nils- Nisse
Maximilian- Max
Albin- Abbe
Alfons- Affe
Matteus- matte

Osv..

Jag säger nej tack till smeknamn på namnet!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med :-)

2012-09-11 @ 13:04:11
Postat av: malin - mamma till Stella

Sv; Ja hon är redan bättre. Jo det är bara bra förutom att vi alla tre blev riktigt sjuka, tar verkligen på krafterna att ta hand om en bebis när man är helt slut :P men vi är på bättringsvägen, tack ovh lov. hur är det med er ? :)

2012-09-11 @ 17:35:16
URL: http://malinforsell.blogspot.com
Postat av: Malin

Vilken gullig bild :)

2012-09-11 @ 19:16:46
URL: http://onewayforward.blogg.se
Postat av: Magdalena

Agree! Ja, vi ska bara flytta isär men vi, eller J har mycket att jobba på och bevisa för att det ska kunna funka hela livet.

2012-09-11 @ 19:28:52
URL: http://barbaskon.blogg.se
Postat av: Daniela, en tvättäkta pojkmamma!!!

Mattias fick ett smeknamn rätt fort som bebis, Tias men använder de mest då jag skriver någt om honom och så men kallar honom oftast för Mattias.
Max har inget smeknamn och kommer aldrig få =)
Albin kallar jag Abbe ibland, men Aldrig direkt till honom, de är lite som med tias =)

2012-09-11 @ 20:11:44
URL: http://frudaniela.blogg.se
Postat av: Yohannas.se

Smeknamnet ska vara uttalat av föräldrarna isåfall, jag gillar inte när man hittar på egna för att man själv tycker det är gulligt, nejtack!

Svar: Ja håller med!
Sandra

2012-09-11 @ 23:04:17
URL: http://maiplunevermind.blogg.se/
Postat av: Johanna Åkeson

Jag tycker att det är helt upp till föräldrarna att välja om de vill ha ett smeknamn eller inte på sina barn. Lillasysters sötnos är döpt till Joakim men kallas nästan bara för Jocke och det har de själva valt men jag tycker inte att andra ska hitta på smeknamn till barnen. Sen använder vi ofta smeknamn när vi talar om Jocke, det blir t.ex.Lill-Grodan (som han kallats sen han låg i magen) men kring det tänker jag mest: Kärt barn har många namn :) och det är som sagt bara när vi talar om honom inte till honom. Men jag skulle aldrig hitta på ett smeknamn till en väns barn om det inte är något de själva använder! Även på förskolan tänker jag på detta, hör av vissa föräldrar att de har smeknamn på sina barn men vi använder dom aldrig för det är känns mer som att det är familj och vänner som ska göra.
Kram!

Svar: Självklart är de upp till var och en.. Men som ni som kallar honom Lill grodan.. De är inte samma
Sak tycker jag.. Jag kallar Vilgot de mesta men inte som en förkortning på hans namn..
Kram
Sandra

2012-09-12 @ 07:56:13
URL: http://www.vinterhagen.blogg.se
Postat av: tess

Jag håller med dig... faktiskt. Mina barn heter Oskar Albin och August... hade jag velat ha en ABBE hade jag döpt Albin till detta... Varför döper man till Lars för att säga Lasse? Döp till Lasse eller Ville... Ville är ju ett eget namn...

Alla får göra som de vill men jag håller med dig.

2012-09-12 @ 14:55:48
URL: http://tess701.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0