Förbannade ullöss!

Jag fullkomligt älskar orkideér och har 15 st av dom. I olika färger. Vissa dyrare än andra, och nu äntligen har ja fått dom att börja blomma igen.
MEN!! För ett tag sen såg jag att dom hade blivit angripna av nåt "vitt ludd".
Igår googlade jag de vita luddet och det visade sig att de är ullöss. Skitäckligt. Dom är svåra att få veck, men man kan med lite tur OM de inte har spridit sig till rötterna. Då är de bara att kasta.


Självklart hade 12 av mina 15 orkideér blivit angripna ända ner i rötterna. Och de var inte lite heller...
Såpa och rödsprit vatten släng dej i väggen. De skulle inte hjälpa.
Så med sorg i hjärtat fick jag nu kasta 12 st.
De 3 senaste jag hade har förmodligen klarat sig. Men än är de inte säkert... Dom fick sig en dusch iaf av T-röd, såpavatten så jag hoppas att OM de fanns nån liten lus, att den rackaren dog.

Nu är de iaf helt tomt i alla fönster... Men jag hoppas att de kommer nån drive på plantagen om billiga orkideér..



De ser helskumt ut...

Kommentarer
Postat av: frida

Hej hej!

Vill du tjäna jätte mycket pengar på din blogg genom att inte ens göra någonting? En liten blogg med under 100 besökare kan tjäna över 4000 kr på två dagar! Och jag looovar dig att det funkar. Gå in på det här inlägget och läs under "tjäna mycket pengar på din blogg", om du behöver hjälp med något är det bara att kontakta mig!

Inlägget:

http://talktoyoulater.blogg.se/2012/january/hur-man-tjanar-pengarfar-mer-besokare.html#comment

2012-01-15 @ 18:56:20
URL: http://talktoyoulater.blogg.se/
Postat av: Emma

Hehe ja, du är inte den första att säga det, hehe. Men jag hade inge fast jobb och var färdigutbildad så jag hade inte så mkt att förlora, min sambo hade mer som höll honom fast så att säga. Nån dag hoppas jag visserligen att man kan flytta neråt igen men nu när man har barn osv så är det lättare sagt än gjort men man ska aldrig säga aldrig.

Okej, Ronna.. trevligt område de där.. hehe.

2012-01-15 @ 19:55:58
URL: http://likecherryblossom.blogg.se/
Postat av: tess

Ja jag älskar oxå orkideer. Har nog bara en dyr och den blommar sällan... va fyra stänglar och en gång blomma den på en med endast en blomma, nu på en stängel och kanske fyra. Säremot alla ja köpt på ikea och ica blommar om och blommar riktligt. Vattnar lite ibland typ...

2012-01-16 @ 09:20:29
URL: http://www.mondoblog.se/tess701
Postat av: Linda

Beklagar :( Det är så fruktansvärt trist när de händer ! hade själv en vaniljorkide kostade lite över tusenlappen och den gick samma öde till mötes..



Nånting ja tycker du ska satsa på att köpa är vitmossa(dock ej vanlig) utan fråga på en blomsteraffär.De är räddaren i nöden för orkideer om rötterna har ruttnat osv



mvh Linda



2012-01-16 @ 13:09:35
URL: http://pinkdiamondandpearl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0