Ta på din egna mage för bövelen!

Enda sen jag blev gravid, och de började synas, verkar folk tro att jag är något allmänt objekt som man kan ta på. Jag menar inte ta på mej så. Utan jag menar att folk tar sig rätten att gå och smeka sin hand på min mage, med orden: "Åhh vad rund och go´/stor den har blivit". Eller "Är du säker på att de bara är 1 där i?"
Jag finner de som mycket obehagligt, och känner mej fruktansvärt obehaglig av att ha andras händer på min mage.

Så var vänlig att sluta med de BUMS!



Min mage är min mage. Den rör ingen annan än jag och min man. OKEJ?!


Dom som är gravid eller har varit gravid, vad tycker du? Tycker du de är ok att folk går o tar på din mage?

Kommentarer
Postat av: Liz

Jag har inte varit gravid men jag förstår hur du känner och jag har själv aldrig tagit på en gravids mage heller trots jag har systrar som fått barn o.s.v de e samma sak som att ta på en ogravids mage, "hej hur går det med tarmarna och magsäcken där inne mår dom bra?" hahaha MVH Liz

2012-01-26 @ 12:53:02
URL: http://lizmakeup.blogg.se/
Postat av: Hanna

Absolut inte okej!!

Jag sa till folk att sluta ta på mej när jag va gravid och alla skulle dit och hålla på och smeka och ha sej! Usch, jag vart skit sur!

Jag håller me dej, de är väldigt obehagligt!

2012-01-26 @ 12:58:13
URL: http://hannapluttpanna.blogg.se/
Postat av: emma Ledin

fin blogg! bloglovin byte? :)

2012-01-26 @ 13:06:10
URL: http://nattstad.se/emisz_
Postat av: Emma

Känner precis likadant! Jag backar och ber dom låta bli när jag ser en hand närma sig. Sen brukar jag säga typ "Bara för att det är en baby i magen så blir det ingen allmän egendom. Vad hade du tyckt om jag gick och tafsade på dig?"



Något mer jag hatar är att folk tycker det är okej att kalla en gravid kvinna för tjockis... Då ryker det ur öronen på mig ordentligt och dom får sig en vänlig men bestämd tillsägelse!

2012-01-26 @ 13:35:42
Postat av: Ida

Sandra! Först vill jag börja med att gratulera er till bebisen!:) super kul! Åter till ditt blogginlägg, när jag väntade min grabb hade jag samma problem med "andras händer på min mage" så jag lät trycka upp en t-skirt med texten RÖR DU SÅ DÖR Du! Fungerade faktiskt förvånansvärt bra :)

2012-01-26 @ 13:49:53
Postat av: Sophy - Mamma till Ozzy.

Jag hade nog tur, folk frågade innan. Men kommentarer som "vad stooor du är" fick man höra o det satt ju som en snöboll i skrevet :S

Vänta bara tills bebben e ute, då tror folk att dom bara kan pilla på h*n hur dom vill.

2012-01-26 @ 14:22:16
URL: http://minbebis.com/blogg/sophys/
Postat av: Micaela

Åh va jag håller med! Och att kommentera just hur stor/liten mage man har! Jag blir så sur! Jag fick mage supertidigt, i vecka 12 såg man verkligen att jag var gravid, kanske just för att jag var överviktig innan med, men varför ger de folk rätten att utbrista " men OJ är du SÄKER på att det inte är tvillingar?" Usch och fy för sånt folk!



och btw, vilken lyckträff att ni blev spontangravida=)

2012-01-26 @ 14:27:26
URL: http://micalela.blogg.se/
Postat av: FruKnepig [en klick humor]

jag tycker det skulle vara fantastiskt om någon ville ta på min mage & ge barnet kärlek.

2012-01-26 @ 16:30:17
URL: http://fruknepig.se
Postat av: En tonårsmammas dagbok!

Detta är en grej som kommer upp väldigt ofta bland gravida. Det är många som tycker precis som du & det kan man ju förstå. Man går ju inte fram till folk annars och smeker dem på magen så varför skulle man ha rätt att göra det när någon är gravid.

Jag hade nog själv inga problem med att folk gjorde det på mig när jag var gravid men jag förstår vad du menar. =)

2012-01-26 @ 16:53:08
URL: http://gabbimk.blogspot.com/
Postat av: Novembersara - i väntan på majbebis

SV; Ja, jag smörjar magen =D gör du?

2012-01-26 @ 17:22:06
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Daniela

Man ska inte röra andras gravidmage utan att fråga! Det är ingen rättighet.

2012-01-26 @ 17:28:13
URL: http://smultronblomman.blogg.se/
Postat av: Fia

Än så länge har bara tre eller fyra personer känt på min mage, och de har alla varit nära kompisar, så jag har inte reflekterat så mycket över det. Men om någon bekant som jag knappt känner skulle börja tafsa, så skulle jag nog inte tycka det var så trevligt. Jag kan i alla fall inte låta bli att gå och känna själv på min mage hela tiden, det är så coolt! :) (Första graviditeten, v. 17 just nu och det har precis blivit en omisskännlig "kula".)

2012-01-26 @ 18:29:35
Postat av: nathalie

hej sötnos! hur är det? härlig blogg du har :)

jag undrar om du vill vara med i tävlingen på min blogg? du kan vinna iphoneskal, har du inte en egen ihpone så tävla till en vän eller sälj? :D

du hittar den i kategorin till vänster och sen tävlingar!

om du inte vill va med kolla gärna min blogg också.

kram och ha en fortsatt fin dag!

2012-01-26 @ 19:19:02
URL: http://naxo.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag tyckte det var ok om det var någon inom familjen typ mamma, svärmor och svägerskorna och min bästa vän Madde. Annars var det inte ok, då sa jag till, vänligt men bestämt.



Att folk kommenterade storleken på min mage hände inte så ofta. Kunde väl få någon kommentar att den var lite och fin. Sen kunde man få skämtsamma tjockis-pikar ibland av vänner till oss, men det var inget jag tog illa vid mig av. Jag visste att magen bara var tillfällig. Hade jag bara varit fet så hade det varit en annan sak, när jag var gravid så kände jag att jag kunde bjuda på det :)

2012-01-26 @ 19:20:32
URL: http://valkommenhemtilloss.blogg.se/
Postat av: FruKnepig [en klick humor]

Smaken är som baken :) hihi. hoppas allt med din graviditet går bra!

2012-01-26 @ 19:35:48
URL: http://fruknepig.se
Postat av: Sara

min förra graviditet kunde helt okända människor på stan komma fram o klappa min mage som om allemansrätten gällde även där, höll på att bli galen på det och det hände fler än en gång att jag sa ifrån ordentligt, denna graviditet har inte magen börjat synas så mycket än men när den gör det ska folk få veta hur INTE OKEJ det är att tafsa på.....som om man skulle gå ut o ta nån på röva bara för man tycker den e fin.....EJ OKEJ!

2012-01-26 @ 19:58:08
URL: http://sajo.blogg.se/
Postat av: BooBee

men om du skulle börja nypa dom i brösten eller något... och säga, men hänger inte dom lite mer nu.. va det bara en knöl jag kände..?

haha hämnden är ljuv

=P

2012-01-26 @ 22:37:14
URL: http://boobee.blogg.se/
Postat av: tess

de där är samma sak för mig med de där å kramar... jag har ju så svårt med de oxå... att bara kramas sådär. Jag är ju kramig med min man å någon mer som jag står enormt nära å ibland i vissa situationer som själv känner att de är okej. en del skiter i detta fast de vet medan andra som vet faktiskt frågar om de är okej först.

Detta med magen är ju något man varit med om. De som va värst va väl när helt främmande människor kunde ta på magen.... De som är mer nära va väl okej att de kände å de flesta frågade först. Vet att syrrans grabb som i alla fall va en bit över 20 kunde ligga å å lyssna å känna när August låg i magen... de va ju okej för de fick han ju... men han e lite så... kan verkligen du vänta å så typ kolla om han å jag har lika stora bröst eller sånt skrattar... men då står man ju varann nära.

Nej ja tycker nog man kan säga att va magen är fin är de okej om jag känner? Om man nu har behov av att känna....

2012-01-27 @ 14:12:00
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Sasha

Jag tycker inte man ska ta på andras magar faktiskt. Bara jag själv och min sambo får ta på den såklart, eller ja nu är jag inte gravid (du kanske förstår vad som hände), men sen när det är dags igen så vill jag då inte att någon annan än jag och min sambo ska ta på min mage :)

2012-01-27 @ 18:54:26
URL: http://sashas.se
Postat av: Filuran

Det där att folk vill känna på en gravidmage är vanligt. Själv var jag mycket stolt och ville verkligen visa upp min mage, så jag hade inga problem alls med det, utan saknade nog att inte fler ville känna. Jag mådde oförskämt bra under min första graviditet! Dessvärre gick jag upp 25 kg. Så en stor mage hade jag. Jag själv är omåttligt förtjust i gravidmagar och vill gärna lägga min hand på den och "hälsa" det nya lilla livet välkommen, men jag frågar alltid om det är ok! Jag kan också uttrycka min förtjusning med att tala om " vilken vacker mage du har". Gravidmagar och gravida kvinnor tycker jag är omåttligt vackra! Din mage, Sandra, tycker jag är såååå fin! Men som sagt, alla gillar inte att man "tafsar" men ingen gör det av illvilja. Förklara lugnt och tydligt att du inte gillar det så tror jag folk accepterar detta! Lycka till nu och hoppas att du får må lite bättre trots gravidbesvär! Kramis

2012-01-27 @ 18:55:44
URL: http://www.filuran.sofis.se
Postat av: Sandra, Colins mamma

Sådär tyckte jag med, som att någon trampar i mitt revir som ett försvar mot mitt barn.

2012-01-27 @ 22:41:01
URL: http://sandrahupdate.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag skulle aldrig ta på någon annans mage utan att fråga men för mig var det aldrig några problem, det störde mig inte det minsta. :-) sen var de inte så många heller, mest vänner och Liams dagisfröknar som ville ta på magen senast.

2012-01-28 @ 12:43:51
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: malin

Jag tycker det är okej när det gäller släkt och vänner, men har aldrig varit med om att någon okänd kommer fram och ska känna :) Och de i släkten och min sambos släkt har varit noga med att fråga om det är okej att känna så jag har inga problem med det :)

2012-01-28 @ 15:01:46
URL: http://malineidin.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jag tyckte det var okej när någon närastående tog på magen men dom frågade alltid innan! Däremot tyckte jag inte om hur folk hela tiden skulle kommentera hur stor/liten magen var!

2012-01-28 @ 23:27:55
URL: http://shoppoholicaa.blogg.se/
Postat av: Tekla78

Många kommer fram och tar på min mage, men de flesta frågar först. Förra graviditeten njöt jag av det, men denna då jag har varit osäker i början har det varit lite jobbigare. Nu när det börjar röra sig därinne tycker jag att det är helt ok, men uppskattar om de frågar först. Det är ju liksom inte min mage de klappar på i första hand utan de flesta är genuint nyfikna på bebisen egentligen känner jag.



Det där med tjockis-kommentarerna stör jag mig faktiskt inte heller på eftersom jag är smal i övrigt och var även innan graviditeten. Hade jag känt mig obekväm i min kropp hade det varit en annan sak, så jag tycker att man ska vara försiktig och hellre ge gravida en komplimang om att de är fina hellre än att säga tjockis.

2012-01-28 @ 23:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0