Bok- En av grabbarna

Jag har börjat läsa en ny bok. Jag har tänkt att jag ska läsa de böcker jag redan har, innan jag införskaffar mej nya...
Så tänkte jag sälja alla gamla på loppisen som vi ska stå och sälja på i maj... :)

Den bok jag läser nu är "En av grabbarna". En bok som handlar om fotbollsrelaterat våld.



De här är vad den handlar om:

"Fotbollsrelaterat våld har blivit allt vanligare i de länder där fotbollsintresset är stort. Så också i Sverige. Inför årets fotbollssäsong tycks våldet ha trappats upp ytterligare. I princip varje helg inträffar incidenter, ofta med allvarliga personskador och materiella skador som följd. Många gånger sker sammandrabbningarna inte ens i samband med något idrottsevenemang.
Dessa grupper stämmer träff med varandra enbart i syfte att slåss.
I Storbritannien har fotbollsvåldet behandlats i ett hundratal böcker och de flesta större grupper har böcker skrivna om sig.
Nu kommer en av ursprungsmedlemmarna i Sveriges mest omskrivna och mytomspunna ligistfirma "Firman boys" med en ny dokumentär skildring om fotbollsvåldet i Sverige.

I boken En av grabbarna berättar Johan Höglund ingående om hur en ensam kille på 13 år skapar sig en identitet genom att bli en del av kulturen kring AIK. Hur han till en början förfäras, sedan lockas av våldet kring matcherna. Med tiden blir våldet en allt starkare drivkraft och Firman boys växer. Idag har Firman boys ett hundratal medlemmar och våldet blir allt grövre. Texten illustreras med bilder tagna av fotograf P-O Sännås som under några år följde Black Army och därigenom kom i kontakt med Firman. Boken innehåller även nytagna fotografier av Eva Hildén Smith, från Firman boys samling innan AIKs premiär i fotbollens Superetta 2005."


Jag har precis börjat läsa den, men är än så länge superbra! Den är hemsk, men ack så bra.
Jag älskar filmer som har med hulliganer att göra, typ Fotball factory och Hooligans. Så bra och så värda att se!

Jag längtar tills lilleman har blivit lite större. Då ska han och jag gå på fotboll. Jag älskar fotboll. Dock blir de inte som när man själv va 14-20 år.. Då jag och min vän Rebecca alltid stod i klacken.
Nää de blir nog familjeläktaren då :D
Åhh vad roligt! Åh vad jag längtar!



Trist att Anders inte gillar fotboll. Han är mer för hockey. Men hockey, de är ingen sport ;)
Han skulle visserligen kunna tänka sig att gå på en bandymatch. De får väl bli nästa år.
Eller kanske den 25 när de är final på Studenternas ;)
Dock har jag inte orken i kroppen att kunna de nu.. Jag skulle aldrig klara av att stå stå länge.... :( Jag får sitta hemma och kolla på tv :)

Kommentarer
Postat av: Mickan, Gravid v. 37

Kul med loppis! Det stod vi på för några månader sen. Kanonbra gick det. :D



Det tycker jag verkligen du ska. Visst, vi använder väl inga tamponger nu, men bra att ha ett lager sen. Hihi.



Förstår verkligen att ni är glada. :D

Ja, på rutinultraljudet sa de att det var en flicka. Då frågade min sambo hur säkra de var och de sa då att man inte kan vara helt säker. Men oftast har de väl rätt gissar jag...

2012-03-09 @ 17:45:10
URL: http://angel-like.com
Postat av: Sasha

Älskar att läsa :) Läser nog ut en bok ikväll så då får jag börja på nästa bok :) Wiho :)

2012-03-09 @ 17:54:43
URL: http://sashas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0